Speciale spreekuren

Onze praktijk heeft relatief veel oudere patienten. Een trend die in het hele land is waar te nemen. Kenmerkend voor de zorg rondom ouderen is het voorkomen van verschillende problemen tegelijk en een grotere zorgbehoefte. Onze assistente Jose de Groot heeft deze zorg als aandachtspunt. U kunt bij haar terecht met vragen over zorg thuis, het afnemen van geheugentesten en het regelen van hulpmiddelen. Desgewenst kan zij een thuisbezoek afleggen.

Onze andere assistente, Maria-Antoinette Willems heeft zich toegelegd op de zorg rondom wonden en kousen. Zij assisteert bij bijna alle ingrepen van de huisarts, controleert wonden en adviseert over kousen. Tevens kan zij een enkel-arm-index meting verrichten. Dit is een pijnloos onderzoek van ongeveer 20 minuten waarin nauwkeurig wordt bepaald hoe de bloeddoorstroming van de bloedvaten in de benen is. Dit kan belangrijk zijn voor mensen die pijn hebben in de kuiten na een bepaalde afstand lopen en voor mensen met open benen.

Wij hebben de mogelijkheid om een 24-uurs bloeddrukmeting uit te voeren. Deze meting is veel nauwkeuriger en geeft Uw echte bloeddruk weer. U krijgt op dag 1 een klein kastje en bloeddrukband omgehangen van een van onze assistentes. Deze houdt U 24 uur om. U kunt gewoon Uw dag indelen zoals U normaal zou doen. Alleen een douche nemen met de meter om gaat niet. De volgende dag levert U het kastje in en verwerken wij de uitslag. We zien vaak als huisarts dat deze meetmethode veel betere en nauwkeurigere resultaten geeft.

Patienten met suikerziekte (diabetes) komen elke drie maanden op controle bij de praktijkondersteuner. Zij kijkt de medicijnen na, de ogen, de bloeddruk en de voeten. Er wordt geinformeerd naar uw welbevinden en eventuele bijwerkingen. Kortom de praktijkondersteuner is uw steun en toeverlaat als U suikerziekte heeft.
Hetzelfde geldt voor mensen met COPD, Astma , hoge bloeddruk en verhoogd cholesterol. Ook deze groep komt minimaal 1x per jaar voor controle. De praktijkondersteuner controleert hoe het gaat. Er is bij Astma en COPD speciale aandacht voor het gebruik van de inhalatie-medicijnen. Bij twijfel of de longen achteruitgaan wordt er een spirometrie (longfunctietest) gedaan.

Wij kennen geen apart wrattenspreekuur. U kunt altijd even bellen en dezelfde dag langskomen.

Het spreekuur voor de uitstrijkjes van het bevolkingsonderzoek wordt door beide assistentes verzorgd op afspraak.

Op het spreekuur van de huisarts zelf kunnen foto’s van huidafwijkingen worden gemaakt, chirurgische verrichtingen worden gedaan en injecties worden gezet.